Egy kis motiváció sosem árt
Nálunk gyakran előszokott fordulni, hogy megkérem a gyerekeket valamire, és már elmondom legalább százszor háromszor-négyszer, és a fülük botját sem mozgatják. Sőt, úgy tűnik nem is hallják, hogy egyáltalán beszélek hozzájuk. Ilyenkor úgy érzem, egyszerűen nincsen eszköz a kezemben, amivel rávehetném őket a kérésem teljesítésére, legyen az bármilyen egyszerű dolog, és a végén valamelyik részről jön a duzzogás. Pedig tudom én, hogy nem direkt a bosszantásomra csinálják, egyszerűen csak annyira bele tudnak merülni abba, amit csinálnak, hogy nem figyelnek.
Erre próbálok egy ideje már valami megoldást találni, ami mindannyiunknak jó, mert nem szeretem a gyerekeket zsarolni olyanokkal, hogyha ezt és ezt csinálod, akkor kap(hat)sz valamit. Például: „ha alszol délután, nézhetsz utána egy mesét”; vagy „ha megeszed az ebédet kaphatsz fagyit/pudingot/krémtúrót/túró rudit/stb. Nem tartom ezeket fairnek és miután mi is belecsúsztunk időnként ilyenekbe, elkezdtem gondolkozni, hogy milyen más módja lehet egy kisgyerek ösztönzésének, ami nem a zsarolás.
A következők jutottak eszembe, amiket ki is próbáltunk:
1. fogmosás verseny – bizony előfordul, hogy minden máson jár az eszük, és el szeretnék bliccelni a fogmosást, ezért találtam azt ki, hogy aki ügyesen, alaposan megmossa a fogát, az választhat egy extra mesét, amit elolvasunk neki. Ez nem gyorsasági verseny, mindenki megkapja a mesét, aki elvégzi a dolgát. (Persze ez bármilyen más tevékenységre megvalósítható pl. kézmosás, vagy ami nehezebben megy.)
2. pontozórendszer – rajzoltunk egy táblázatot a napi alaptevékenységekkel a hét minden napjára, és esténként értékeltük az adott napot. Ami aznap viszonylag gördülékenyen ment, oda tettünk egy mosolygós arcot, ami nem sikerült, oda egy szomorú arcot. Ha többségben voltak a mosolygós fejek, akkor az szintén egy extra esti mesét ért.
3. matricagyűjtés – előre megbeszéljük, hogy milyen apróbb dolgok érnek egy-egy matricát, és bizonyos számú összegyűjtött matrica után kaphatnak valami pici dolgot (pl. egy szép ceruzát, radírt vagy könyvjelzőt).
+ 1: most a nyaralás alatt a matricás ív helyett kitaláltunk egy „utazós piros pont gyűjtő táblát”, amit fagyis pálcika és filctoll segítségével készítettünk el. A piros szívecskék helyettesítették a matricákat, amiket itthon majd beválthatnak.
Mi ezeket a motivációs technikákat szoktuk alkalmazni időnként, van amelyiket gyakrabban is, és a gyerekek is szeretik nagyon. Persze számtalan más ösztönző dolog is működhet, azt gondolom ez már a szülök fantáziájára van bízva, hiszen attól is függ, hogy milyen temperamentumú a kisgyerek, akinél alkalmazni szeretné, illetve milyen a család/szülők habitusa, kinek mik jönnek be. Nekünk ezek nagyon megfelelőek, és újabbakon is töröm a fejem, mert biztos vagyok benne, hogy a későbbiekben is lesz rá szükség.
Ha tetszett a bejegyzés, megköszönöm, hogy ha megosztod másokkal is. Ha szeretnéd, keress fel a Facebookon is, ide kattintva tudod megtenni.