Másképp tanulni! – Alternatív utak az oktatásban
Mindannyian azt szeretnénk, ha gyermekeink örömmel, könnyedén tanulnának és nem lenne sokszor kínszenvedés megérteni és megtanulni egy-egy tantárgyi részt, hanem mindez gördülékenyen menne szinte magától.
A tanárok egy része is egyetért abban, hogy egyre nehezebb helyzetben vannak a tananyagot illetően. Néhol elavult, néhol hiányos, néhol pedig túlzott ismereteket találhatunk bennük, és ezért kénytelenek kiegészítésként alternatív tananyagokat is használni. Most pedig az új NAT kapcsán óriási a felháborodás, így talán még nagyobb a létjogosultsága az alternatív oktatási anyagoknak.
Még november végén vettem részt a Libri és a Pagony Kiadó közös szervezésében megrendezett Másképp Tanulni elnevezésű könyvbemutatón és beszélgetésen.
A rendezvényen három olyan pedagógiai témájú könyvet is bemutattak, amelyek óriási segítséget nyújthatnak a fialaloknak megszeretni a tanulást. S habár ezek nem a klasszikus értelemben vett tankönyvek, mégis mindegyik felkelti a gyerekek érdeklődését a téma iránt.
A könyvek bemutója mellett a szerzők, és néhány tanár, szülő, diák beszélgetett arról milyen hatással is vannak a tankönyvek a diákokra, és menyire nehéz tanárként fogyaszthatóvá tenniük egy-egy tananyagot. Az ilyen típusú könyvek, amelyekről most szó lesz, könnyen befogadható nyelven ismertetik meg az adott témakört a gyerekekkel a tankönyvekkel szemben.
Elsőként Katharina Von der Gathen: Az állatok szerelmi élete című hiánypótló könyvéről esett szó, amely konkrétan az állatok szexuális életéről „mesél” nagyon érhető módon. Ez a lexinkoszerű, tényszerű könyv több kihajtogatható illusztrációt is kapott, melyekből igen érdekes és főként nem mindennapi információkat is megtudhatunk. Továbbá fény derül arra is, hogyan ismerkednek az állatok, milyen módon élnek szexuális életet, hogyan hozzák világra és gondozzák kicsinyeiket.
Ezuán következett Lőrinc László: 25 szelfi az Árpád-korból című kötete, amelyről én is írtam korábban ajánlót és ami szerintem egy fantasztikus könyv. Az olvasása közben azt gondoltam bárcsak most lennék fiatal, és tanulhatnék ilyen könyvekből. A könyv nagyon a fiatalok nyelvén szól, a szerző (aki maga is történelem tanár) elmondta, hogy a chatek megalkotásához diákok segítségét kérte, hogy minél hitelesebb, modernebb és fialatos legyen. Szlengek keverednek a mai köznyelvvel, hogy könnyedebben megértsük, de azért természetesen a történeti korszak nyelvezete is helyet kapott.
Nényei Pál: Az irodalom visszavág című köteteit az olvasás népszerűsítésére kezdte el írni. A szerző olyan kérdéseket is feszegetett a beszélgetés alatt, hogy van-e egyáltalán szükség az irodalomra? Gondolkodás módszertant tanít az óráin, hogy hogyan érdemes olvasni, milyen létjogosultságuk lehet ma ezeknek a „nem tankönyveknek”!? Hiszen dolgokat tudni, különféle ismereteket szerezni nagyon jó, s ezt az élményt adják meg többek között a könyvek is.
Ha tetszett a bejegyzés nyomj egy like-ot vagy oszd meg másokkal is. Kövess Facebookon, valamint Instagramon is, hogy ne maradj le semmiről. Várlak Pinteresten is.