Balaton,  Szabadidő,  Utazás

Kirándulás a Balatonnál: meseút, egy különleges szikla és a Malom-völgyi tanösvény

Nemrégiben egy régóta tervezett kirándulásra mentünk a gyerekekkel Felsőörsre. Eredetileg a felsőörsi meseútra indultunk, de közben egy sokkal összetettebb túrán találtuk magunkat, ami egyszerűen fantasztikusan sikerült.

A meseút ugyanis a Séd-patak partján húzódó Malom-völgyi tanösvényen keresztül vezet és egy kis kitérővel a Miske-sziklát is megnézhetjük.

De haladjunk sorban.

Felsőörsi meseút

Az öt állomásos meseút a város Fő utcáján indul, és minden egyes állomáson egy-egy meseládát találunk. A ládákban egy helyszínhez illő mese és egy helyi érték leírása található. A Meseösvényhez tartozó útlevél is letölthető a város honlapján.

Az öt állomáson én felolvastam a meséket,  de egy QR kód segítségével akár később is meghallgathatóak. A ládikák festése az adott meséhez illik, egyébiránt nagyon szépen illusztráltak.

A Miske óvodától elindulva a következő két láda viszonylag messze található a kiindulási ponttól. De ez egyáltalán nem baj, mert közben gyönyörű helyeken vezet az út. Egy óriási mezőn található a második állomás, majd ott egy domb tetejére érve lenyűgöző látvánnyal tárul elénk a Balaton. Itt ha egy kis kitérőt teszünk, akkor az erdőben megtaláljuk a Miske-sziklát.

Miske-szikla

A Miske-szikláról számos legenda kering, de egyes feljegyzések szerint már 1299-ben is említik a Miske-palotát, melyben Mátyás örsi nemes eladja palotáját Miskének. Ebben az okiratban Mátyás kiköti, hogy a palota várrá nem alakítható át. A palota sok évszázadon át állhatott, mivel Eötvös Károly a XIX. század derekán még látta megmaradt romjait.

A sziklakibúvások és sziklafalak a triász korból származnak és az Iszkahegyi Mészkő Formációhoz tartoznak. Az ilyen mészkő alul lemezes, márgás, bitumenes és féregjáratos, felül pedig mikrokristályos, tömött, bitumenes, foltos és pados mészkő. Érdekessége az itteni alapszelvénynek, hogy egy magas kőfal benyomását kelti, mivel mind a két oldala kibúvik a talajszintből. Keletkezése az eróziónak és a földmozgásoknak köszönhető, mert a réteges kőzet az idők folyamán függőlegesre állt és a körülötte lévő puha kőzet pedig kimosódott.*

Malom-völgyi tanösvény

A sziklától a Séd partja felé leereszkedtünk egy nem túl meredek ösvényen, és utána egy erdei csodavilágba kerültünk. A fák lombkoronája között átsütött a nap, csak hallgattuk a víz csobogását, igazi idilli környezetben folytattuk az utunkat a harmadik ládika felé.

Ekkor egyébként már a Malom-völgyi tanösvényen jártunk, ahol a kihelyezett táblákról megismerhetjük Felsőörs állat- és növényvilágát. Végig a patak mellett haladva érünk el a harmadik ládához, ahonnan már visszakanyarodunk Felsőörs felé, ahol viszonylag közel egymáshoz vár a negyedik és ötödik ládikó. Az utolsó állomás a 12.-13. században épített gyönyörű Bűnbánó Magdolna prépostsági templom mellett található.

A túrát tehát itt zártuk, nagyon szép környezetben sok érdekességet megtudtunk a felsőörsi részről és a meséket is élvezték a gyerekek.

Erre járva semmiképp se hagyjátok ki, akár a nyaralás egy olyan napján is érdemes ellátogatni ide, amikor valamilyen okból nem lehet fürödni a Balatonban.

További kirándulástippeket itt találtok:

Erdei tanösvény gyerekekkel

Mit csinálj a Balatonnál rossz idő esetén 2.

Kirándulástipp az őszi szünetre

*Forrás: felsoors.hu (https://www.felsoors.hu/Mese)

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is, vagy látogass el további tartalmakért a  Facebook és Instagram oldalamra, illetve a Pinteresten is megtalálsz.